طرح ایستگاه مترو دروازه شیراز اصفهان (میدان آزادی)

طرح ایستگاه مترو دروازه شیراز اصفهان (میدان آزادی) با طراحی و محوطه سازی میدان سعی گردیده که حتی المقدور نمای میدان و سیمای شهری به دلیل این مشکل و فضاهای فنی و تاسیساتی که تظاهر آنها در اطراف ایستگاه اجتناب ناپذیر است، مخدوش نگردد.به همین دلیل در طراحی سازه سعی شده که با محاسبات دقیق و محاسبه حداکثر بار عبوری سواره، حداقل ضخامت برای بار اضافه شده در نظرگرفته شود. همچنین در سطح میدان با تاکید بر مجسمه کاوه آهنگر و ایجاد فضاهای سبز و محوطه سازی، منطبق بر طرح پیشین میدان تلاش بر احیای خاطره جمعی مردم از میدان دروازه شیراز بوده است. با توجه به اهمیت تاریخی محدوده طرح و تغییرات مختلف میدان از بدو پیدایش تا کنون و وضعیت در حال ساخت ایستگاه مترو از سال 1384 بایستی تمهیدی اندیشیده می‌شد که میدان آزادی با طرحی شایسته نام آن و یادآور پیشینه غنی تاریخی تحویل شهر داده شود. علیرغم این‌که مترو یک سازه زیرزمینی و دفنی است ، اما نمی‌توان تاثیر بسیار زیاد آن را چه در زمینه زیرساخت‌های شهر و چه در ایجاد سازه‌هایی که نماد بیرونی آن در شهر هستند مانند شفت‌ها، ورودی‌ها، پله‌های فرار و هواکش‌های مختلف نادیده گرفت. ایستگاه زیرزمینی مترو دروازه شیراز اصفهان و باغ بام در موقعیت باغ های تاریخی هزارجریب، اصفهان AZADI SQ METRO STATION, ISFAHAN مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود، فرزاد رستمی فر ‏AMOOD CONSULTING ENGINEERS, FARZAD ROSTAMIFAR محل اجرا: اصفهان، میدان آزادی اصفهان ( دروازه شیراز ) کارفرما: سازمان قطارشهری اصفهان تیم طراحی : مهدی زندپور- علیرضا شهامت نژاد- حامد مهدوی موحد – پریا صالحی -سارا طی اجرا: سازمان مهندسی و عمران شهرداری اصفهان – شرکت توسعه و سازندگی سداد- شرکت بناسازان سپاهان نظارت: مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود سازه: علیرضا جلیلوند تأسیسات برقی: حمید موسوی تبار تأسیسات مکانیکی: عباس زین‌العابدین زاده گرافیک: علیرضا شهامت نژاد، پریا صالحی عکس: علی افتخاری زیربنا: - - - مساحت: 000/20 مترمربع در 2 طبقه زیرسطحی Client: Isfahan Urban Railway Organization Design team: Mehdi Zandpour, Alireza Shahamatnezhad,Hamed Mahdavi Movahed,Paria Salehi, Sara Tey Construction: Isfahan Municipal Department Housing and Urban Development, SADAD Co,”BANASAZAN SEPAHAN” Co Supervision: AMOOD Structure: Alireza Jalilvand Electrical: Hamid Mousavitabar Mechanical: Abas ZainolAbedinzadeh Graphic: Alireza Shahamatnezhad, Paria Salehi Photo: Ali Eftekhari Total built area: - - - Area: 20000 m2 ایستگاه زیرزمینی مترو دروازه شیراز اصفهان و باغ بام در موقعیت باغ های تاریخی هزارجریب، اصفهان ایستگاه زیرزمینی آزادی اصفهان، یک ایستگاه تقاطعی است که درمحل تلاقی دو خط درون شهری "1" در امتداد شمالی جنوبی (کاوه- صفه) و برون شهری "3" در امتداد جنوب غربی قرار گرفته است. این ایستگاه در روی زمین در امتداد جنوب خیابان چهار باغ و در دایره میانی میدان آزادی در محل تقاطع خیابان های شمالی جنوبی چهار باغ بالا و هزارجریب و خیابان های شرقی غربی، سعادت آباد و دانشگاه، در محدوده جنوبی شهر اصفهان واقع گردیده است.ارتفاع متوسط روی زمین در مرکز میدان 65/1590+ متر وتراز روی ریلِ خطِ درون شهری شمالی- جنوبی، 40/1576+ متر یعنی در عمق متوسط 25/14 متری از مرکز میدان می باشد. باتوجه به موقعیت ویژه ایستگاه در مجاورت دانشگاه پزشکی و مجموعه ورزشی و محور چهارباغ، طراحی براین اساس صورت گرفته تا فضاهای شهری برای تامین رفاه مردم در فضاهای ایستگاه تأمین شده و کیفیت فضایی در حد استاندارد ایجاد گردد.باتوجه به حداقل گاباری مورد نیاز جهت عبور واگن های مترو درمحل ایستگاه که از طرف مشاور ایمر 50/6 متر، حکم گردیده است، تراز روی ریل خط مسیر جنوب غربی 70/1584+ و یا به عبارتی درعمق متوسط 95/5 متری از مرکز میدان خواهد بود. در حالی که برای تامین گاباری خط 1 در محل سکو، سازه از سطح میدان بالاتر آمده که در طراحی سطح میدان با ایجاد یک عدسی و منحنی، ضمن بازسازی اولیه میدان، تلاش شده از عناصر مزاحم دید شهری پرهیز شود. البته با طراحی و محوطه سازی میدان سعی گردیده که حتی المقدور نمای میدان و سیمای شهری به دلیل این مشکل و فضاهای فنی و تاسیساتی که تظاهر آنها در اطراف ایستگاه اجتناب ناپذیر است، مخدوش نگردد.به همین دلیل در طراحی سازه سعی شده که با محاسبات دقیق و محاسبه حداکثر بار عبوری سواره، حداقل ضخامت برای بار اضافه شده در نظرگرفته شود. همچنین در سطح میدان با تاکید بر مجسمه کاوه آهنگر و ایجاد فضاهای سبز و محوطه سازی، منطبق بر طرح پیشین میدان تلاش بر احیای خاطره جمعی مردم از میدان دروازه شیراز بوده است. با توجه به اهمیت تاریخی محدوده طرح و تغییرات مختلف میدان از بدو پیدایش تا کنون و وضعیت در حال ساخت ایستگاه مترو از سال 1384 بایستی تمهیدی اندیشیده می‌شد که میدان آزادی با طرحی شایسته نام آن و یادآور پیشینه غنی تاریخی تحویل شهر داده شود. علیرغم این‌که مترو یک سازه زیرزمینی و دفنی است ، اما نمی‌توان تاثیر بسیار زیاد آن را چه در زمینه زیرساخت‌های شهر و چه در ایجاد سازه‌هایی که نماد بیرونی آن در شهر هستند مانند شفت‌ها، ورودی‌ها، پله‌های فرار و هواکش‌های مختلف نادیده گرفت. موضوع اصلی این است که این سازه‌ها نمی‌خواهند ساز ناکوک و وصله ناجوری بر چهره شهر باشند. ورودیها باید در عین خوانایی در بدنه‌های شهری حل شده باشد و مزاحم حرکت پیاده نشود. شفت‌های هوارسان که با ارتفاع زیاد در داخل میدان قرار می‌گیرند نباید هر یک شبیه عناصری تحمیلی به شهر محسوب شوند. بلکه بایستی در طراحی میدان در نظر گرفته شده و به نحوی در خدمت طرح از آنها استفاده شود. در نهایت بهترین و مناسب‌ترین طرح برای میدان برگزیده شود.توجه به پیشینه تاریخی، پرهیز از استفاده مستقیم از نمادهای تاریخی و ایجاد میدانی برای اصفهان امروز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از مهم‌ترین کلیدواژه ها در طراحی میدان می‌باشد که سعی شده در طرح مدنظر قرار گیرد. معمار مسئول فرزاد رستمی فر شرکت معماری مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود تیم طراحی | همکاران پروژه مهدی زندپور- علیرضا شهامت نژاد- حامد مهدوی موحد-پریا صالحی-ساراطی عکاس | استودیو عکاسی میثم افتخاری مدیر پروژه فرزاد رستمی فر کارفرما | بهره‌بردار سازمان قطار شهری اصفهان شرکت کارفرمایی سازمان قطار شهری اصفهان پیمانکار شرکت مهندسی و عمران شهرداری اصفهان-شرکت توسعه و سازندگی سداد- شرکت بناسازان سپاهان شرکت پیمانکاری - نظارت مهندسین مشاور آمود تیم اجرایی محمدرضا بنکدار-محمد نیک نشان-علی فتاحی- محمدجواد فروغی طراحی سازه علیرضا جلیلوند-محمد احمدزاده طراح فاز صفر مهندسین مشاور آمود طراح فاز یک مهندسین مشاور آمود طراح فاز دو مهندسین مشاور آمود مشاور طراحی داخلی مهندسین مشاور آمود مشاور تأسیسات مکانیکی مهندسین مشاور آمود مشاور تأسیسات الکتریکی مهندسین مشاور آمود طراح منظر مهندسین مشاور آمود ارائه | طراح گرافیک مهندسین مشاور آمود ماکت - فیلمساز - طراح هویت دیداری مهندسین مشاور آمود جدول شماره 2 | مشخصات کلی پروژه نام پروژه (فارسی) ایستگاه زیرزمینی متروی دروازه شیراز اصفهان و باغ بام نام پروژه (انگلیسی) Isfahan Azadi (Darvaze Shiraz) Metro Station & Roof Garden کاربری ایستگاه تقاطعی مترو (زیرزمینی) دوره تاریخی معاصر مصالح | شرکت‌های مصالح سازه بتنی- نمای آجری کشور ایران استان اصفهان شهرستان | شهر اصفهان نشانی هزار جریب، دروازه شیراز میدان آزادی جانمایی X (Google Map)* 32.622317 جانمایی Y (Google Map)* 51.664499 سال (شمسی) 1393-1394 سال (میلادی) 2015-2016 مساحت پروژه 20000m²

توضیحات

طرح ایستگاه مترو دروازه شیراز اصفهان (میدان آزادی) با طراحی و محوطه سازی میدان سعی گردیده که حتی المقدور نمای میدان و سیمای شهری به دلیل این مشکل و فضاهای فنی و تاسیساتی که تظاهر آنها در اطراف ایستگاه اجتناب ناپذیر است، مخدوش نگردد.به همین دلیل در طراحی سازه سعی شده که با محاسبات دقیق و محاسبه حداکثر بار عبوری سواره، حداقل ضخامت برای بار اضافه شده در نظرگرفته شود. همچنین در سطح میدان با تاکید بر مجسمه کاوه آهنگر و ایجاد فضاهای سبز و محوطه سازی، منطبق بر طرح پیشین میدان تلاش بر احیای خاطره جمعی مردم از میدان دروازه شیراز بوده است. با توجه به اهمیت تاریخی محدوده طرح و تغییرات مختلف میدان از بدو پیدایش تا کنون و وضعیت در حال ساخت ایستگاه مترو از سال 1384 بایستی تمهیدی اندیشیده می‌شد که میدان آزادی با طرحی شایسته نام آن و یادآور پیشینه غنی تاریخی تحویل شهر داده شود. علیرغم این‌که مترو یک سازه زیرزمینی و دفنی است ، اما نمی‌توان تاثیر بسیار زیاد آن را چه در زمینه زیرساخت‌های شهر و چه در ایجاد سازه‌هایی که نماد بیرونی آن در شهر هستند مانند شفت‌ها، ورودی‌ها، پله‌های فرار و هواکش‌های مختلف نادیده گرفت. ایستگاه زیرزمینی مترو دروازه شیراز اصفهان و باغ بام در موقعیت باغ های تاریخی هزارجریب، اصفهان AZADI SQ METRO STATION, ISFAHAN مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود، فرزاد رستمی فر ‏AMOOD CONSULTING ENGINEERS, FARZAD ROSTAMIFAR محل اجرا: اصفهان، میدان آزادی اصفهان ( دروازه شیراز ) کارفرما: سازمان قطارشهری اصفهان تیم طراحی : مهدی زندپور- علیرضا شهامت نژاد- حامد مهدوی موحد – پریا صالحی -سارا طی اجرا: سازمان مهندسی و عمران شهرداری اصفهان – شرکت توسعه و سازندگی سداد- شرکت بناسازان سپاهان نظارت: مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود سازه: علیرضا جلیلوند تأسیسات برقی: حمید موسوی تبار تأسیسات مکانیکی: عباس زین‌العابدین زاده گرافیک: علیرضا شهامت نژاد، پریا صالحی عکس: علی افتخاری زیربنا: - - - مساحت: 000/20 مترمربع در 2 طبقه زیرسطحی Client: Isfahan Urban Railway Organization Design team: Mehdi Zandpour, Alireza Shahamatnezhad,Hamed Mahdavi Movahed,Paria Salehi, Sara Tey Construction: Isfahan Municipal Department Housing and Urban Development, SADAD Co,”BANASAZAN SEPAHAN” Co Supervision: AMOOD Structure: Alireza Jalilvand Electrical: Hamid Mousavitabar Mechanical: Abas ZainolAbedinzadeh Graphic: Alireza Shahamatnezhad, Paria Salehi Photo: Ali Eftekhari Total built area: - - - Area: 20000 m2 ایستگاه زیرزمینی مترو دروازه شیراز اصفهان و باغ بام در موقعیت باغ های تاریخی هزارجریب، اصفهان ایستگاه زیرزمینی آزادی اصفهان، یک ایستگاه تقاطعی است که درمحل تلاقی دو خط درون شهری "1" در امتداد شمالی جنوبی (کاوه- صفه) و برون شهری "3" در امتداد جنوب غربی قرار گرفته است. این ایستگاه در روی زمین در امتداد جنوب خیابان چهار باغ و در دایره میانی میدان آزادی در محل تقاطع خیابان های شمالی جنوبی چهار باغ بالا و هزارجریب و خیابان های شرقی غربی، سعادت آباد و دانشگاه، در محدوده جنوبی شهر اصفهان واقع گردیده است.ارتفاع متوسط روی زمین در مرکز میدان 65/1590+ متر وتراز روی ریلِ خطِ درون شهری شمالی- جنوبی، 40/1576+ متر یعنی در عمق متوسط 25/14 متری از مرکز میدان می باشد. باتوجه به موقعیت ویژه ایستگاه در مجاورت دانشگاه پزشکی و مجموعه ورزشی و محور چهارباغ، طراحی براین اساس صورت گرفته تا فضاهای شهری برای تامین رفاه مردم در فضاهای ایستگاه تأمین شده و کیفیت فضایی در حد استاندارد ایجاد گردد.باتوجه به حداقل گاباری مورد نیاز جهت عبور واگن های مترو درمحل ایستگاه که از طرف مشاور ایمر 50/6 متر، حکم گردیده است، تراز روی ریل خط مسیر جنوب غربی 70/1584+ و یا به عبارتی درعمق متوسط 95/5 متری از مرکز میدان خواهد بود. در حالی که برای تامین گاباری خط 1 در محل سکو، سازه از سطح میدان بالاتر آمده که در طراحی سطح میدان با ایجاد یک عدسی و منحنی، ضمن بازسازی اولیه میدان، تلاش شده از عناصر مزاحم دید شهری پرهیز شود. البته با طراحی و محوطه سازی میدان سعی گردیده که حتی المقدور نمای میدان و سیمای شهری به دلیل این مشکل و فضاهای فنی و تاسیساتی که تظاهر آنها در اطراف ایستگاه اجتناب ناپذیر است، مخدوش نگردد.به همین دلیل در طراحی سازه سعی شده که با محاسبات دقیق و محاسبه حداکثر بار عبوری سواره، حداقل ضخامت برای بار اضافه شده در نظرگرفته شود. همچنین در سطح میدان با تاکید بر مجسمه کاوه آهنگر و ایجاد فضاهای سبز و محوطه سازی، منطبق بر طرح پیشین میدان تلاش بر احیای خاطره جمعی مردم از میدان دروازه شیراز بوده است. با توجه به اهمیت تاریخی محدوده طرح و تغییرات مختلف میدان از بدو پیدایش تا کنون و وضعیت در حال ساخت ایستگاه مترو از سال 1384 بایستی تمهیدی اندیشیده می‌شد که میدان آزادی با طرحی شایسته نام آن و یادآور پیشینه غنی تاریخی تحویل شهر داده شود. علیرغم این‌که مترو یک سازه زیرزمینی و دفنی است ، اما نمی‌توان تاثیر بسیار زیاد آن را چه در زمینه زیرساخت‌های شهر و چه در ایجاد سازه‌هایی که نماد بیرونی آن در شهر هستند مانند شفت‌ها، ورودی‌ها، پله‌های فرار و هواکش‌های مختلف نادیده گرفت. موضوع اصلی این است که این سازه‌ها نمی‌خواهند ساز ناکوک و وصله ناجوری بر چهره شهر باشند. ورودیها باید در عین خوانایی در بدنه‌های شهری حل شده باشد و مزاحم حرکت پیاده نشود. شفت‌های هوارسان که با ارتفاع زیاد در داخل میدان قرار می‌گیرند نباید هر یک شبیه عناصری تحمیلی به شهر محسوب شوند. بلکه بایستی در طراحی میدان در نظر گرفته شده و به نحوی در خدمت طرح از آنها استفاده شود. در نهایت بهترین و مناسب‌ترین طرح برای میدان برگزیده شود.توجه به پیشینه تاریخی، پرهیز از استفاده مستقیم از نمادهای تاریخی و ایجاد میدانی برای اصفهان امروز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از مهم‌ترین کلیدواژه ها در طراحی میدان می‌باشد که سعی شده در طرح مدنظر قرار گیرد. معمار مسئول فرزاد رستمی فر شرکت معماری مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود تیم طراحی | همکاران پروژه مهدی زندپور- علیرضا شهامت نژاد- حامد مهدوی موحد-پریا صالحی-ساراطی عکاس | استودیو عکاسی میثم افتخاری مدیر پروژه فرزاد رستمی فر کارفرما | بهره‌بردار سازمان قطار شهری اصفهان شرکت کارفرمایی سازمان قطار شهری اصفهان پیمانکار شرکت مهندسی و عمران شهرداری اصفهان-شرکت توسعه و سازندگی سداد- شرکت بناسازان سپاهان شرکت پیمانکاری - نظارت مهندسین مشاور آمود تیم اجرایی محمدرضا بنکدار-محمد نیک نشان-علی فتاحی- محمدجواد فروغی طراحی سازه علیرضا جلیلوند-محمد احمدزاده طراح فاز صفر مهندسین مشاور آمود طراح فاز یک مهندسین مشاور آمود طراح فاز دو مهندسین مشاور آمود مشاور طراحی داخلی مهندسین مشاور آمود مشاور تأسیسات مکانیکی مهندسین مشاور آمود مشاور تأسیسات الکتریکی مهندسین مشاور آمود طراح منظر مهندسین مشاور آمود ارائه | طراح گرافیک مهندسین مشاور آمود ماکت - فیلمساز - طراح هویت دیداری مهندسین مشاور آمود جدول شماره 2 | مشخصات کلی پروژه نام پروژه (فارسی) ایستگاه زیرزمینی متروی دروازه شیراز اصفهان و باغ بام نام پروژه (انگلیسی) Isfahan Azadi (Darvaze Shiraz) Metro Station & Roof Garden کاربری ایستگاه تقاطعی مترو (زیرزمینی) دوره تاریخی معاصر مصالح | شرکت‌های مصالح سازه بتنی- نمای آجری کشور ایران استان اصفهان شهرستان | شهر اصفهان نشانی هزار جریب، دروازه شیراز میدان آزادی جانمایی X (Google Map)* 32.622317 جانمایی Y (Google Map)* 51.664499 سال (شمسی) 1393-1394 سال (میلادی) 2015-2016 مساحت پروژه 20000m²