مکانیزم کار ماشین مونتاژ H یا ماشین تیر ورق ساز در ماشین مونتاژ H کل فرآیند سنتر و گونیا کردن و فرآیند جوش به طور کاملاً اتوماتیک و توسط ماشین انجام می شود تنها قسمت دستی این ماشین تغذیه بال و جان یک سازه H به دستگاه توسط اپراتور می باشد .جهت مونتاژ سازه H توسط ماشین مونتاژ سازه H ابتدا بال سازه H را توسط جرثقیل به داخل ماشین مونتاژ H هدایت کرده و با فشار دادن دکمه مربوط به فک های هیدرولیک بال، ماشین بال را در مرکز دستگاه قرار می دهد، سپس جان را به داخل ماشین مونتاژ H هدایت کرده و مجدداً با استفاده از فک های هیدرولیک مخصوص جان، جان را در مرکز یا سنتر بال و تحت زاویه 90 درجه نسبت به بال قرار می دهد، سپس طبق تعریف اپراتور از طریق تابلو کنترل، نازل های جوش co2 شروع به فرآیند خال جوش زدن می کنند، طول جوش ، فواصل جوش از یکدیگر توسط اپراتور و از طریق تابلو کنترل برای ماشین مونتاژ H تعریف می شود ، این ماشین مجهز به حالت جوش دستی هم می باشد که طول جوش و فواصل جوش از یکدیگر کاملاً دستی فرمان می گیرند .تا به این مرحله اپراتور توسط ماشین مونتاژ H یک سپری یا T مونتاژ کرده است. سپس سپری ساخته شده را توسط جرثقیل 180 درجه چرخانده به ابتدای دستگاه برگردانده و با قرار دادن بال بعدی سازه H و قرار دادن سپری ساخته شده بر روی آن مجدد به فک های هیدرولیک فرمان می دهد تا سپری را در سنتر بال و تحت زاویه 90 درجه قرار دهد، مجدداً اپراتور توسط تابلو فرمان به دستگاه فرمان می دهد تا نازل های جوشکاری فعال شده و بال و سپری را به هم مونتاژ کنند و یک سازه H کامل تهیه گردد .فرآیند مونتاژ یک تیر توسط این ماشین بسیار سریع تر و دقیق تر از فرآیند مونتاژ در شاسی و به صورت دستی می باشد. تعداد اپراتور مورد نیاز برای ماشین مونتاژ H حداکثر 2 نفر می باشد. در این فرآیند به هیچ عنوان پتک زنی و گوه کاری سنتی نقشی ندارند و میزان تولید سازه در این ماشین مشخص می باشد.