بلاگ ایکسب: این وبلاگ یک بلاگ تخصصی یا مجله تخصصی عمده فروشی و فروش B2B است که می تواند به کسب و کارها در فرایند راه اندازی، افزایش فروش، روش های نوین و آنلاین بازاریابی و همچنین مدیریت کسب و کار عمده فروشی و B2B کمک کند. به عبارتی بلاگ ایکسب مرجعی برای ارائه محتوا و آموزش به کسب و کارها در حوزه عمده فروشی آنلاین و خرید عمده آنلاین و همچنین فرایند بازاریابی و تامین محصولات و خدمات مورد نیاز شرکت هاست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه اندازی، فروش و بازاریابی در کسب و کار عمده فروشی، عمده فروشی آنلاین، خرده فروشی آنلاین، فروش عمده و B2B به بلاگ ایکسب مراجعه کنید. خدمات و محتواهای ارئه شده در وبلاگ ایکسب: آموزش راه اندازی عمده فروشی آنلاین با کمترین هزینه آموزش افزایش فروش آموزش خرید عمده آنلاین آموزش بازاریابی به شرکت های عمده فروشی آنلاین و شرکت های B2B آموزش تجارت الکترونیک آموزش تولید و خلق محتوا در بیزینس های آنلاین آموزش ساخت ردپای دیجیتال و حضور رسانه ای برای کسب و کارها کمک به فروش بیشتر کسب و کارهای عضو طلایی
ایکسب چیست؟: ایکسب (Ecasb) اولین و بزرگترین پلتفرم خرید و فروش عمده و مارکت پلیس B2B در ایران است که صادرکنندگان، تولیدکنندگان، واردکنندگان و بنکداران در آن کالای خود را به صورت عمده معامله میکنند یا خدمات خود را به شرکت ها و یا خرده فروشان نمایش میدهند. در واقع بستری که ایکسب در اختیار کسب و کارها قرار می دهد تمام قابلیت های یک سایت تجاری یا فروشگاهی را به رایگان در اختیارشان قرار می دهد. به عبارت ساده ایکسب یک هابی است که همه ی افراد و مخاطبین می توانند بسته به نیاز خود از آن استفاده کنند یعنی کسایی که ارائه دهنده خدمات یا محصول هستند به راحتی می توانند در این بستر ثبت نام کرده و سرویس خود را ارائه کنند و در طرف دیگر مخاطبینی که متقاضی این خدمات یا محصولات هستند می توانند به صورت مستقیم خرید کنند یا استعلام قیمت داشته باشند و یا به صورت آنلاین برای عرضه کننده ها پیام بگذارند.
استارت آپ ایکسب چیست؟
درسال های گذشته شرکت های تجاری بزرگ و استارت آپ هایی براساس مدل کسب و کار الکترونیک بین بنگاهی B2B یا همان Intermediary-oriented در کشورهای مختلف شکل گرفته و در ایران هم استارت آپ ایکسب (ecasb.com) در این زمینه فعال شده است. بر این اساس شرکت ها و تجار می توانند با استفاده از خدمات ایکسب، محصولات خود را بصورت عمده به مشتریان خود بفروشند و کالاهای مورد نیاز خود را از شرکت های دیگر خریداری کنند.
در این مدل تجارت الکترونیک B2B با توجه به گستردگی حجم فروش تمامی طرف های تجاری اعم از تولیدکنندگان، تجار، واسطه ها و شرکت های خدماتی در حوزه های بازرسی کالا، حمل و نقل ، خدمات بانکی و نرم افزاری و.... حضور دارند. سابقه فعالیت ایکسب بعنوان اولین بستر تجارت الکترونیک بین بنگاهی در ایران، به سال 1387 بر می گردد. در آن سال ایکسب برای ایجاد ارتباط دوسویه بین شرکت های فعال در حوزه نفت وانرژی کشور ایجاد شد و تا سال 1395 در همین زمینه فعالیت می کرد. در سال 95 تصمیم براین شد تا با طراحی مجدد سایت، ایکسب بتواند فرایند کامل تجارت الکترونیک B2B را از معرفی شرکت ها تا فروش محصولات و بازرسی و حمل و پرداخت پوشش دهد. به موازات طراحی پلتفرم در مذاکره با سازمان ها، بانک ها و شرکت های فعال در امور تجاری و مالی، اکنون توانسته ضمن طراحی کامل پلتفرم؛ پروسه خرید و فروش B2B در ایران را برای اولین بار بطور کامل به اجرا در آورد. پلتفرم ایکسب خدمات کامل خرید و فروش محصولات را به کسب و کار های فعال ارائه می دهد که شامل:
1- معرفی کسب و کار، معرفی محصولات با استفاده از عکس، فیلم و کاتالوگ به همراه دسته بندی بین المللی UNSPSC به دو زبان فارسی و انگلیسی، ایجاد فروشگاه با امکان تعریف ویژگی های محصول، موجودی انبار و ارائه قیمت به شیوه های متنوع می شود.
2- دریافت پیشنهاد خرید و امکان چانه زنی و صدور پیش فاکتور، ارائه تخفیف، امکان انتخاب محل تحویل کالا (شیوه های مختلف حمل)، بازرسی و در نهایت استفاده از درگاه پرداخت امن برای تراکنش های مالی بین خریدار و فروشنده
مخاطبان ایکسب چه کسانی هستند ؟
ایکسب اکنون علاوه بر ایجاد مکانیزم خزید و فروش، سرویس استعلام قیمت خود را برای آن دسته از کسب و کارهایی که بصورت پروژه ای و یا روش استعلام، خرید خود را انجام می دهند راه اندازی کرده است. این سیستم هوشمند، درخواست ها را از کاربر دریافت و با الگوریتم منحصر به فرد خود از شرکت های تامین کننده استعلام و و نتیجه را به درخواست کننده اطلاع می دهد.خدمات ایکسب کلیه تامین کنندگان کالا و خدمات را در بر می گیرد ولی بطور خاص مخاطبان اصلی ایکسب شرکت های کوچک و متوسط هستند که توانایی کمتری در بازاریابی و ارائه محصول خود به بازار مصرف دارند. در حال حاضر بیش از 10 هزار و پانصد کسب و کار با بیش از 11 هزار محصول در ایکسب فعالیت دارند. علاوه بر این بیش از 33 هزار کاربر نیز عضو ایکسب هستند و این روند در حال افزایش است.
مخاطبان طلایی
عضویت در ایکسب کاملا رایگان است تمامی شرکت ها و تجار (اشخاص حقیقی و حقوقی) می توانند عضو ایکسب شوند و از خدمات آن برای توسعه کسب و کار و فروش کالا و محصول خود بهره ببرند. اما ایکسب خود را به تامین کنندگانی که می خواهند بطور خاص و از طریق ایکسب کالاهای خود ر به فروش برسانند و یا مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع معتبر تامین کنند، خدمات ویژه ارائه می کند. برای استفاده از این خدمات ضروی است شرکت ها عضو طلایی ایکسب باشند و فرایندهای ارزیابی را بطور کامل طی کنند.
مزایای عضویت در ایکسب
استفاده از خدمات تجاری فناوری محور آینده اقتصاد ایران را متحول می سازد .همانطور که در کشورهای نظیر چین که اکثر فعالان کسب وکار در آن به رغم ناآگاهی و نا آشنایی به بازار بین المللی ، و تنها با استفاده از ابزارهایی برپایه اینترنت که علی بابا و شرکت های مشابه آن در اختیار آنها گذاشته اند ، بازار جهانی را در اختیار خود گرفته اند. مهمترین مزیتی که استفاده از خدمات ایکسب برای شرکت ها و تجار ایرانی خواهد داشت، معرفی بدون هزینه آن ها به بازار ایران و بازار بین المللی است. کلیه فعالان اقتصادی بصورت رایگان می توانند عضو ایکسب شوند و توانایی خود را در تولید و ارائه محصول و خدمات به مشتریانشان در سراسر دنیا معرفی کنند.
علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی و فروش از دیگر مزیت های عضویت در ایکسب، می توان به افزایش مشتریان و توسعه بازار، استفاده از درگاه امن پراخت و اطمینان از وصول وجه و همچنین اطمینان از دریافت کالای خریداری شده، حذف واسطه ها، فعالیت در محیط رقابتی و در نتیجه افزایش و ارتقاء کیفیت محصول، فعالیت دائمی و بدون تعطیلی ایکسب در 7 روز هفته و 24 ساعته و دیده شدن از طریق موتورهای جستجو به واسطه سئوی مناسب سایت اشاره کرد.
در حال حاضر تیم موسس این استارت آپ در تلاش است تا با همکاری موسسات مالی بتواند در حوزه پرداخت روشی مشابه فرایند ال سی (LC) را برای خرید و فروش محصولات به کسب و کارهای عضو ایکسب ارائه کند. علاوه بر این سرویس تهاتر کالا نیز در آینده به خدمات ایکسب اضافه خواهد شد