بالا بودن متوسط سن ناوگان خودروهای کشور، استفاده از تکنولوژی قدیمی و پرمصرف در تولید عمده خودروهای تولیدی کشور، ناکافی بودن زیرساخت‌های سایر مدل های اقتصادی‌تر حمل و نقل و قیمت به شدت یارانه‌ای سوخت، باعث شده است که مصرف سوختهای فسیلی در بخش حمل و نقل بسیار فراتر از استانداردهای جهانی باشد. از سوی دیگر به دلیل ظرفیت محدود پالایشگاه‌های موجود، بخش عمده‌ای از سوخت مصرفی خودروها از خارج کشور تامین می‌شود که این امر هزینه‌های گزافی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌نماید. بر این اساس وزارت نفت در راستای اجرای سیاست‌های استراتژیک کشور در بخش انرژی و جایگزینی سوخت خودروها با گاز طبیعی (CNG) از همان بدو تاسیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اجرای "طرح ملی CNG" را در دستور کار این سازمان قرار داد. مجریان طرح ملی CNG در تلاش هستند با مد نظر قراردادن اهداف و سیاست‌های ذیل، بهره‌گیری از CNG را به عنوان راهکار مناسب و منطقی تعدیل روند افزایش مصرف بنزین و گازوئیل در خودروها و کاهش واردات این فرآورده‌ها، معرفی و قدمی نیز در جهت بومی سازی صنعت CNG بردارند: - استفاده از سوختهای جایگزین مناسب‌تر - کاهش واردات بنزین و جلوگیری از خروج ارز از کشور - شکست تحریم های اقتصادی بر کشور به جهت کاهش تاثیر تحریم بنزین - کاهش آلاینده‌های زیست محیطی - کاهش هدر رفت منابع سوخت فسیلی کشور - افزایش قدرت خرید خانوار در طرح هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی مشکلات زندگی ماشینی و کاربرد تکنولوژی‌های مختلف با گذشت زمان در ابعاد مختلف زندگی مردم ملموس و حتی در مواردی نیز غیر قابل تحمل می‌گردد. صنعت خودرو در این میان از نقش تعین‌کننده‌ای برخوردار بوده و در کنار تسهیلات فراوان، معضلات پدید آمده از آن (یکی از معضلات اصلی آلودگی هوا) نیز آنچنان بوده است که در جوامع پیشرفته از اختصاص یافتن یک روز به عنوان روز بدون خودرو استقبال می‌گردد. و اما راهکارهایی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها جایگزینی سوخت خودروها با CNG است که در کم کردن آلودگی‌های محیط زیست موثر تلقی می‌شود.