منصور واعظی" دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشست رسانه‌ای که صبح دیروز، مورخ 16 اردیبشهت ماه سال 1391 در دبیرخانه شورای عمومی برگزار شد ، اظهار داشت: " در ابتدای انقلاب ما قوانین و دستورالعمل هایی در مورد تبلیغات محیطی داشتیم اما فاقد انسجام مناسب بود و به نظر میرسید این مصوبات با توجه به شرایطی که امروز انقلاب اسلامی با آن مواجه است، پاسخگوی بهبود شرایط تبلیغات محیطی در فضای شهری، جاده ای و پایانه ای نیست. دو سال پیش، شورای فرهنگ عمومی ، متنی را در مورد تبلیغات محیطی تدوین کرد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد. این موارد در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به بحث گذاشته شد و مصوب شد و در سال گذشته برای اجرا به شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد که مسئول اجرای آن ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . آنچه که مصوب شد ، تحت عنوان " سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی" بود و فقط به تبلیغات بازرگانی در محیط عمومی نمی پردازد بلکه شامل همه ی تبلیغات در فضای عمومی شهری، جاده ای، پایانه ها، فرودگاه ها و هرجایی که با عنوان محیط عمومی تعریف می شود، است."
واعظی در مورد بخش های مختلف این مصوبه گفت:" این مصوبه یک مقدمه و چهار بخش دارد: بخش اول به موضوع سیاست های تبلیغات محیطی پرداخته است. بخش دوم ، ضوابط تبلیغات محیطی را بیان می دارد. بخش سوم سازماندهی مدیریت تبلیغات محیطی را شامل می شود و بخش چهارم به موضوع نظارت و پیگیری می پردازد."
وی ادامه داد:" این مصوبه در بخش نظارت و پیگیری، کارگروهی دائمی پیش بینی کرده است که موظف است آئین نامه تبلیغات محیطی را تدوین کند و به تصویب شورای فرهنگ عمومی برساند و بر اساس این آیین نامه است که مدیریت تبلیغات محیطی کشور انجام می شود. این کمیته در سال گذشته تشکیل شد و سه جلسه در سال گذشته و سه جلسه در سال جدید داشت. پیش نویس این آیین نامه آماده شده و بخش هایی از این آیین نامه در این کمیته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است."
دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری تشریح کرد:" با توجه به نامگذاری سال 91، با عنوان" سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" ، کارگروه تصمیم گرفت که در سال 91 بخشی از این آیین نامه را که بطور خاص به موضوع تبلیغ کالاهای خارجی، تبلیغات بازرگانی کالاهای داخلی و خارجی و کالاهای مشترک و سر در مغازه ها مربوط است، مورد بررسی قرار دهد. قابل ذکر است این آیین نامه به همه مباحث تبلیغات محیطی از جمله تبلیغات فرهنگی، اجتماعی، بازرگانی خواهد پرداخت و تبلیغات محیطی شهری ما با عنوان شهری اسلامی را سامان خواهد داد."
واعظی افزود:" بخش محدودی از این آیین نامه که مربوط به موضوع تبلیغات بازرگانی کالا و خدمات ایرانی و بیگانه است، در سه جلسه سال جدید مورد بحث قرار گرفت و سه شنبه هفته پیش مورخ 12/2/91، تصویب شد و آنچه که در حال حاضر مصوبه شورای فرهنگ عمومی است " بخشی از دستور العمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات" است که شامل نه ماده و سه تبصره است."
وی در ادامه به توضیح مواد این دستورالعمل پرداخت و گفت:" طبق ماده 1 این دستورالعمل، تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد، ممنوع است. یعنی همه سازمان ها، دستگاه ها، نهادها، شهرداری ها، وزارت راه و میادین ورزشی که تبلیغات محیطی دارند، موظفند دراولین فرصت، هرنوع تبلیغ کالا و خدمت خارجی را که مشابه داخلی دارند، جمع آوری کنند. درمورد کالاهای داخلی که در ماده 2 تصریح شده است، تبلیغ کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد نیز ممنوع است. ماده3 مربوط به کالاهای مشترک است که تأکید می کند تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه مشترک ایرانی و خارجی صرفا باید با نام ایرانی منطبق بر قانون ممنوعیت، بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آئین‌نامه اجرایی آن صورت گیرد. ماده4 به کالاهای خارجی می پردازد که مشابه داخلی ندارند و این نکته را بیان می کند که تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی مجاز است و همچنین تبلیغات کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارند در بزرگراه‌ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل‌های عابر پیاده ، تابلوهای الکترونیکی و ... ممنوع است."
واعظی تآکید کرد: " هر نوع تبلیغات بازرگانی شرکت‌ها، کالا و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی، واحدهای صنفی، توزیعی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید ممنوع است و صاحبان واحدهای نام برده شده باید محصول خود را معرفی کنند. همچنین تابلوهای واحدهای صنفی باید صرفا به شناسه کاربردی واحدهای صنفی مربوطه و معرفی آن اختصاص داده شود و در صورت اخذ نمایندگی از کالا و خدمات خارجی، صرفا مجاز به استفاده از 10 درصد ظرفیت تابلوها است. "
وی افزود:" تبلیغ کالا و خدمات خارجی و محصول مشترک نباید کالا و خدمات داخلی را بی‌ارزش یا کم ارزش نشان داده یا به هر نحو ضعیف کند، این مسأله به منظور اولویت دادن کالای ایرانی به کالای بیگانه است. "
واعظی افزود:" در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای هر یک از مواد و تبصره‌های مصوبه ابهام داشته باشد، نظر کارگروه تبلیغات محیطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود."دبیر شورای فرهنگ عمومی در پایان گفت:" محیط شهری متعلق به مردم است و صاحب این محیط، مردم هستند و باید در این محیط، فضایی ایجاد شود که مورد رضایت و آرامش مردم باشد . مردم ما علاقمندند که در فضای تبلیغات شهری، تبلیغات فرهنگی ببینند، تبلیغات خود باوری ، مناظر زیبای طبیعی ببینند و فضای عمومی شهر باید ایجاد آرامش کمک کند. وضعیت فضای شهری ما در حال حاضر، وضعیت مناسبی نیست و ما از همه ی دستگاه های ذیربط تقاضای همکاری در اجرای این مصوبه را داریم."