ماده 1: به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص در زمینه مواد پرانرژى و بهبود بخشیدن به امور آموزش و پژوهش در زمینه های مربوط به انجمن علمی مواد پرانرژى ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می شود، برای دستیابی به اهداف ذیل تشکیل می گردد؛
1-1: تقویت هر چه بیشتر انگیزه علمی و روحیه تحقیقاتی در اعضاء انجمن
2-1: گشترش تفاهم، صمیمیت، روحیه تیمی، تبادل تجارب و تعامل علمی بین اعضاء
3-1: کمک به اعضاء در زمینه ارتقاء و به روز رساندن بنیه علمی- تخصصی
4-1: تسهیل و افزایش سطح ارتباطات و تعامل های علمی اعضاء با سایر مراکز و مؤسسات علمی و اطلاع رسانی داخل و خارج از کشور
5-1: نزدیکی و تعامل هر چه بیشتر بین مراکز علمی و واحدهای مدیریتی و اجرایى صنعتی مرتبط با مواد پرانرژى
6-1: ارائه مشورت به مسئولین ذیربط بویژه در زمینه ترسیم چشم اندازهای مطلوب، هدف گذاریهای چالشی و اتخاذ راهبردهای مناسب در جهت ایجاد مزیتهای راهبردی و نیل به خودکفایى در هر یک از صنایع مربوطه بر حسب پیشنهاد آنها
7-1: مشارکت در شناسایى استعدادها و قابلیتهای سرشار انسانی در داخل و خارج از کشور در جهت بهره گیری ا ز آنان در پیشبرد اهداف و برنامه های دفاعی
8-1: هر چه بارورتر نمودن فرهنگ بهبود و تحویل در صنایع و مراکز مرتبط و گسترش آن به محیط ملی
ماده 2: انجمن مؤسسه ای غیرانتفاعی است و در زمینه های علمی و پژوهشی و فنی و مربوط به مواد پرانرژى فعالیت نموده و رئیس هیئت مدیره انجمن نماینده قانوی انجمن می باشد.
ماده 3: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن ضمن اعلام التزام خود به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را نخواهد داشت.
ماده 4: مرکز انجمن در شهر تهران به نشانی: لویزان، دانشگاه صنعتی مالک اشتر می باشد و شعبه آن پس از موافقت کمیسیون انجمن های علمی می تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره: هیئت مدیره می تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام نماید به شرط آنکه موضوع به اطلاع کمیسیون انجمن های علمی برسد و در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار نیز درج گردد.
ماده 5: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می شود.
فصل دوم- وظایف و فعالیت ها
ماده 6: به منظور نیل به هدف های مذکور در ماده (1) این اساسنامه انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد؛
1-6: ایجاد ارتباط علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی بین محققان و متخصصان که به گونه ای با مواد پرانرژى سر و کار دارند.
2-6: همکاری با نهادهای اجرایى، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه های علمی موضوع فعالیت انجمن
3-6: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز
4-6: ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای
5-6: تشکیل گردهمایى های علمی در سطح ملی و بین المللی با مشارکت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی
6-6: انتشار کتب و نشریات علمی- تخصصی در زمینه مواد پرانرژى
7-6: ایجاد ارتباط با انجمن های علمی و فنی داخل و خارج کشور
8-6: ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه مواد پرانرژى
9-6: حفظ و حمایت از شأن علمی اعضاء
فصل سوم- انواع و شرایط عضویت
1-7: عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد بوده و در رشته ها و زمینه های مرتبط با اهداف انجمن شاغل باشند می توانند به عضویت انجمن درآیند.
2-7: عضویت وابسته:
کسانی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت پنج سال به نحوی با مواد پرانرژى سر و کار دارند.
3-7: عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در رشته های مرتبط با مواد پرانرژى به تحصیل اشتغال دارند.
4-7: عضویت افتخاری:
شخصیت های ایرانی که مقام علمی آنان در زمینه های مرتبط حائز اهمیت خاص باشد یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک های مؤثر و ارزنده ای نموده باشند.
5-7: عضویت مؤسساتی (حقوقی):
سازمانهایى که در زمینه علمی- پژوهشی و صنعتی مربوط فعالیت دارند می توانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره 1: افرادی که دارای درجه کارشناسی در رشته های مرتبط با مواد پرانرژى می باشند با تصویت هیئت مدیره می توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره 2: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.
ماده 8: هر یک از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان توسط مجمع عمومی تعیین می گردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچ گونه حق و ادعایى نسبت به دارایى انجمن برای عضو ایجاد نمی کند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده 9: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می یابد:
1-9: استعفای کتبی
2-9: عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
فصل چهارم- ارکان انجمن
ماده 10: ارکان اصلی انجمن عبارتند از:
الف: مجمع عمومی
ب: هیئت مدیره
ج: بازرس
الف- مجمع عمومی:
ماده 11: مجمع عمومی از گردهمایى اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.
1-11: مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می شود و با حضور نصف بعلاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت یافته و تصمیمات با اکثریت آراء معتبر است.
2-11: در صورتی که در دعوت نخست مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل 20 روز بعد تشکیل می شود و با هر تعداد اعضای حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت.
3-11: مجمع عمومی فوق العاده در موارد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضاء پیوسته تشکیل می شود.
تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجمع عمومی به صورت کتبی یا درج در روزنامه های کثیر الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضاء انجمن برسد.
تبصره 2: یک سوم اعضای پیوسته می توانند مستقیماً اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره و بازرس تصریح نمایند.
تبصره 3: در صورت تحقق فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
ماده 12: وظایف مجمع عمومی
1-12: انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس
2-12: تصویب خط مشی انجمن
3-12: بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره
4-12: بررسی و تصویب تغییرات مفاد اساسنامه
5-12: تعیین میزان حق عضویت و تصویب ترازنامه
6-12: عزل هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره و بازرس
7-12: تصویب انحلال انجمن
8-12: بررسی و تصویب ترازنامه و صورت حساب های مربوط به انجمن در هزینه های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن
تبصره 1: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
تبصره 2: اعضای هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می شوند.
تبصره 3: اعضای هیئت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده اند.
تبصره 4: مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در موارد بندهای 4-13 و 6-13 و 7-13 تشکیل می شود.
ب- هیئت مدیره
ماده 13: هیئت مدیره انجمن مرکب از 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل که هر 3 سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می شوند.
1-13: هیچیک از اعضاء نمی توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.
2-13: عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
3-13: هیئت مدیره حداکثر تا 15 روز پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود و تعیین رئیس هیئت مدیره، نائب رئیس و خزانه دار انجمن اقدام می نمایند.
4-13: کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیئت مدیره و خزانه دار و با مهر انجمن و نامه های رسمی با امضای هیئت مدیره انجمن معتبر است.
5-13: هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز و حداقل هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل هر سه روز است.
6-13: جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخده با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
7-13: کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورت جلسات هیئت مدیره نگهداری می شود.
8-13: شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
9-13: در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
10-13: شرکت بازرس در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
11-13: هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی جهت برگزاری انتخابات و اعلام نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال نماید.
تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تأیید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن های علمی مسئولیت امور انجمن را به عهده خواهد داشت.
ماده 14: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
1-14: اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2-14: تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
3-14: تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر.
4-14: انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
5-14: اجرای طرح ها و برنامه های علمی در چارچوب وظایف انجمن
6-14: جذب هدایا و کمک های مالی
7-14: ارسال گزارش های لازم به کمیسیون انجمن های علمی
8-14: اهدای بورس های تحقیقاتی و آموزشی
ج- بازرس
ماده 15: مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل برای مدت 3 سال انتخاب می نماید.
تبصره: انتخابات مجدد بازرس بلامانع است.
ماده 16: وظایف بازرس به شرح زیر است:
1-16: بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
2-16: بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3-16: گزارش هر گونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد.
فصل پنجم- گروههای علمی انجمن
ماده 17: انجمن می تواند گروهها و کمیته های زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مذکور تعیین می شود به فعالیت می پردازد.
1- گروههای علمی تخصصی
2- کمیته آموزش و پژوهش
3- کمیته انتشارات
4- کمیته پذیرش و روابط عمومی
5- کمیته گردهمایى های علمی
1-17: تهیه و تصویب آیین نامه تشکیل گروهها و کمیته ها با انجمن است.
فصل ششم: بودجه و مواد متفرقه
ماده 18: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1-18: درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره ای و صنفی
2-18: دریافت هدایا و کمک ها
3-18: دریافت حق عضویت از اعضا
4-18: کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهد شد.
ماده 19: درآمدها و هزینه های انجمن در دفاتر قانونی مربوط ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال می شود.
ماده 20: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوص به نام انجمن نزد یکی از بانک های کشور نگهداری می شود.
ماده 21: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده 22: کلیه مدارک و پرونده های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می شود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 23: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تأیید کمیسیون انجمن های علمی معتبر است.
ماده 24: در صورت تصویب انحلال انجمن توسط مجمع عمومی انجمن همان مجمع هیئت تسویه ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات بدهی ها، کلیه داریییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط واگذار نماید.
ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده، 11 تبصره در جلسه مورخ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
ارسال پیام به فروشنده
آگاهی از آخرین اخبار و پیشنهادات در ایکسب با عضویت در باشگاه مشتریان