تاریخچه مجتمع کارخانجات تولیدی توس چینی بزرگترین تولید کننده چینی مظروف در خاور میانه و دومین تولید کننده چینی در جهان با ظرفیت سالیانه 22000 تن چینی ، در سال1360 به ثبت رسید و کار مطالعات و تحقیقات آن آغاز شد و در سال 1370 با هدف تولید انواع ظروف چینی خانگی و هتلی و با ظرفیت 4200 تن در سال ، در مشهد به بهره برداری رسید. این مجتمع در همان سالهای اولیه فعالیت خود با تکیه بر تکنولوژی بالای تولید و دانش متخصصین متعهد و مجرب داخلی و خارجی پا به عرصه بازارهای جهانی نهاد و در طی چند سال، موفق به کسب سهم عمده ای از بازارهای داخلی و خارجی گردید. ماموریت سازمان توس چینی مجتمع کارخانجات تولیدی توس چینی با تکیه بر خداوند متعال، تأمین نیاز جامعه برای خوردن و آشامیدن در ظروفی بهداشتی و زیبا را هدف خود میداند و در این راستا با تولید و فروش انواع ظروف چینی غذاخوری تمام توان خود را در راه تأمین این نیاز و ارائه محصولاتی سالم، زیبا، با کیفیت و قیمت مناسب به کار میبرد. این سازمان برای توسعه کیفیت و کمیت محصولات خود و حفظ سهم خود در بازار و حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی، خرد گرایی و دانایی محوری، مشتری مداری، رعایت اصول اخلاقی و انسانی، حفظ محیط زیست و رفتار مسئولانه در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، رقبا و جامعه را اصول حاکم بر رفتار خود می داند. تمرکز بر توسعه همه جانبه منابع انسانی و حفظ اعتماد مشتریان، حفظ سلامت محصولات با به کارگیری دانش روز و خدمت بی منت به ذی نفعان سازمان، اصولی هستند که برای تولید محصولاتی با کیفیت همواره سر لوحه برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های سازمان می باشد. طرح توسعه در راستای موفقیت شرکت و به منظور احترام به درخواستهای روز افزون مشتریان داخلی و خارجی، توس چینی تصمیم گرفت تا طرح توسعه عظیمی را با ظرفیت 16000 تن درسال اجرا نماید. به این منظور طرح توسعه توس چینی در مجاورت کارخانه شماره یک طراحی و از سال 81 کار احداث آن آغاز شد و در بهار 84 با تکنولوژی روز کشور آلمان در زمینه تولید چینی با حضور وزیر وقت صنایع به بهره برداری رسید. از نکات قابل توجه این پروژه سرعت بسیار بالای احداث مجموعه هم در زمینه فعالیتهای ساختمانی و هم در زمینه تجهیز و تأمین ماشین آلات علی رغم کلیه مشکلات موجود و فقط صرف مدت زمان سه سال برای آن بوده است که این امر در نوع خود بی نظیر است و موجب تحسین همگان شد. بهبود مستمر بهبود مستمر(بهبود افزایشی، بهبود نردبانی) یک فرآیند و یا ابزار بهبود بهره وری است که قصد دارد یک رشد ثابت و سازگار و بهبود در تمامی قستمهای یک فرآیند ایجاد کند. بهبود مستمر پایداری فرآیند و امکان بهبود آن را در آینده تضمین می‌کند. بعضی از ابزارهای بهبود مستمر شامل بازنگری مدیریت، تحلیل اقدامات اصلاحی، فعالیتهای پیشگیرانه، ممیزی داخلی و رضایت مشتری می‌باشند. کارکنان و مدیران این مجموعه با اعتقاد به پیوسته بودن و مستمر بودن فرآیند بهبود تمام تلاش خود را برای استقرار سیستمهای مدیریتی در جهت تضمین فرآیند بهبود به کار میبرند و در این راستا با استقرار سیستمهای مدیریتی ISO مانند سیستم مدیریت کیفیت ، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت، سیستم برنامه ریزی تعمیرات پیشگیرانه TPM، سیستم مدیریت کیفیت جامع TQM ، نظام آراستگی 5S و ... از این ابزارها استفاده می‌کنند تا تضمین کنند که مأموریت سازمان همواره در حال انجام است. بزرگترین تولیدکننده چینی در خاورمیانه (از دیدگاه ظرفیت تولید) در حال حاضر توس چینی با تولید22000 تن چینی مظروف در سال، در زمینی به مساحت 260000 متر مربع و زیر بنای 74500 مترمربع بزرگترین تولیدکننده چینی در خاورمیانه و غرب آسیا و دومین تولیدکننده بزرگ جهان محسوب می شود. اولین تولید کننده چینی هتلی-رستورانی در کشور این مجتمع با تولید انواع چینی های سفارشی جهت هتلها، رستورانها، سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی معتبر در سراسر جهان توانسته است تا جایگاه خود را در صنعت هتلداری و توریسم نیز پایدار و محکم نماید. تأمین چینی اجلاس کنفرانس سران کشور های اسلامی در تهران طی سالهای 1376 تا 1389 گواهی است بر این مدعا. تنوع در طرح بدنه متخصصین این مجتمع همواره با تلاش خود سعی بر ارائه طرح های بدنه جدید داشته اند ،به همین منظور وجود بیش از 16 طرح بدنه مُدور مانند شایان ، کاجی،پوست ماهی،رویال ،آفتابگردان،موج ،پیچ ،شل ،آلمانی ،ژاپنی ، بانتیک ،سان رایز، زنجیره ای و... و همچنین 10 طرح بدنه غیر مدور مانند برگی،پازل،نایس،سینوس،کلاسیک،مدرن،اسکوار،دلتا، پرل ،آریسا و .. همواره پیشرو در ارائه طرح بدنه چینی در سطح کشور بوده است. تنوع در طرح عکسبرگردان مجتمع کارخانجات تولیدی توس چینی دارای یکی از توانمندترین واحد های طراحی و چاپ عکسبرگردان چینی در جهان می باشد. استفاده از دستگاهای تمام اتوماتیک با آخرین تکنولوژیهای صنعت چاپ در جهان و توانمندی کارشناسان توس چینی در کنار یکدیگر باعث شده است واحد طراحی و چاپ مجموعه توس چینی به عنوان معتبرترین واحد چاپ در خاورمیانه مطرح گردد. تیم طراحان این واحد نیز با انجام مطالعات دقیق در خصوص بازارِ نقاط مختلف ایران و جهان و شناسایی سلایق متعدد ، توانسته است ضمن پاسخ به سلیقه های گوناگون ، به عنوان پیشرو و رهبر در بازار ایران و کشورهای همسایه مطرح باشد به نحوی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و حتی خارجی از نمونه عکسبرگردان های طراحی شده در این مجتمع کپی برداری می نمایند. از دیگر امتیازات واحد طراحی و چاپ در توس چینی امکان طراحی و چاپ سفارشات مربوط به هتلها،ادارات و موسسات دولتی و خصوصی در کوتاهترین زمان ممکن،چاپ طرح های زیرلعابی با قابلیت شستشو در ماشینهای ظرف شویی و طراحی چینی های تمام رنگی می باشد که توانسته است توجه متقاضیان بسیار زیادی به ویژه در کشورهای آسیای میانه را به خود جلب نماید. افتخارات توس چینی توانسته است در طی سالهای فعالیت خود، با بهره گیری از آرمانهای بلند مدیران و تخصص نیروهای متعهد و کار آزموده، افتخارات بسیاری چون: اولین دریافت کننده استاندارد ملی در صنعت چینی ایران و شرکت منتخب نمونه استاندارد در سالهای مختلف، واحد تولیدی نمونه کشوری و استانی در سالهای متمادی ، صادر کننده نمونه کشور و استان، واحد نمونه کشوری و دریافت کننده جایزه ملی رضایتمندی مشتریان، عرضه کننده نمونه کشوری در توزیع محصولات ، دریافت کننده جایزه ملی مدیریت موفق و خلاق، دریافت کننده جایزه ملی حامی سلامت ، مدال برترین کیفیت بین المللی (1998،فرانسه) لوح زرین کیفیت و برتری (نیویورک 1999)،ستاره طلایی کیفیت (جنوای ایتالیا 2000)،جایزه طلایی شهرت تجاری (اسپانیا 2000) ،جایزه هزاره جدید برای تکنولوژی و کیفیت (آلمان 2000) و بسیاری دیگر از نشانهای پر افتخار بین المللی و داخلی را به خود اختصاص دهد. توانمندی ها و مزایای توس چینی مجتمع تولیدی توس چینی با احترام به سلیقه و نیاز مشتریان، رضایت مشتری را فاکتور اصلی کیفیت محصول خود می داند ودر این راستا با تولید محصولات متنوع، سبُک و زیبا در طرحها و رنگهای مختلف، با در نظر گرفتن سلایق مشتریان در بازارهای هدف، سعی نموده است تا لبخند رضایت را بر لبان مصرف کنندگان عزیز خود شاهد باشد. توس چینی علاوه بر استفاده از توان و تخصص نیروهای متعهد خود، با تکیه بر تکنولوژی روز دنیا و استفاده از سیستمهای پرس ایزواستاتیک در تولید چینی، و همچنین استفاده ازآخرین دستاورد تولید چینی در جهان که تولید توسط رباتهای هوشمند میباشد(GFZ3) و بهره گیری از علم و تجربه کارشناسان بزرگ جهان در عرصه تولید چینی توانسته است نظر مصرف کنندگان و کارشناسان ایران و جهان را به خود جلب کند.این شرکت عظیم مجهز به کلیه امکانات لازم جهت تولید چینی از ابتدا تا انتها می باشد. وجود واحدهای طراحی و مدل سازی، آفرینشهای هنری، قالبسازی، طراحی و چاپ عکسبرگردان، آزمایشگاه مکانیک و شیمی تخصصی در زمینه چینی، واحد تحقیق و توسعه، نوسازی، ممبران سازی و CNC ،واحد نمایشگاهها،واحدهای تضمین کیفیت، Mrp وQc و ... از مزیتهایی است که باعث می شوند تا مجتمع توس چینی قدرت انعطاف و تغییر سریع متناسب با نیازهای بازار را دارا باشد. تکمیل ظرفیت با توجه به حجم عظیم درخواستهای داخلی و افزایش روز افزون درخواستهای خارج از کشور و پر رنگ شدن مبحث صادرات،این مجتمع تصمیم به بازسازی و افزایش تولید واحد شماره یک گرفت. به همین منظور با خریداری و نصب 4 دستگاه پرس ایزو استاتیک و باز سازی و بهینه سازی کوره های لعاب واحد شماره یک ظرفیت تولید را از 4200 تن به 6000 تن رسانید. در همین راستا با اجرای فاز دوم و سوم طرح توسعه و نصب کوره جدید لعاب با ظرفیت 12000 تن در سال که به تنهایی 2 برابر تولید واحد شماره یک را دارا می باشد ، گامی دیگر در تحقق اهداف این مجتمع به منظور حضور موفق در بازارهای بین المللی برداشته است.این فاز در مرداد ماه 1389 و همزمان با اعیاد ماه شعبان با حضور وزیر محترم صنایع به بهره برداری رسید. همچنین و در ادامه این حرکت ، خریداری و نصب 8 دستگاه پرس ایزو استاتیک دیگر، مبتنی بر فناوری 2010 کشور آلمان و یک دستگاه ربات هوشمند دیگر و خریداری یک کوره بیسکوییت دیگر نیز از مجموعه اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش ظرفیت با هدف پاسخگویی هر چه بهتر به نیازهای مشتریان می باشد. نمایشگاه ها مجتمع تولیدی توس چینی هر ساله به جهت معرفی محصولات خود به مصرف کنندگان ، در اکثر نمایشگاههای داخلی و خارجی شرکت می نماید و جدید ترین محصولات خود را به معرض نمایش می گذارد و به عنوان یکی از ارکان برگزاری نمایشگاهها به شمار می رود.کسب عنوان غرفه برتر در بیشتر نمایشگاههای داخلی و نمایشگاههای اربیل،دیهوک،بغداد و سلیمانیه در عراق،بیشکک در قرقیزستان، دوشنبه و خُجند در تاجیکستان، چیمکنت در قزاقستان،عشق آباد در ترکمنستان ،دمشق در سوریه،مسقط در عمان،دمام در عربستان،دوحه در قطر،دبی در امارات متحده عربی، ایروان در ارمنستان ،تفلیس در گرجستان ،دهلی نو در هندوستان و بسیاری نمایشگاههای بین المللی دیگر نیز از افتخارات مجموعه توس چینی می باشد. یکی دیگر از توانمندی های مجموعه توس چینی داشتن تیم تخصصی برگزاری نمایشگاه می باشد. این تیم متشکل از افراد متخصص در زمینه های ،ساخت غرفه،اجرای سازه،تزئینات داخلی و برگزاری نمایشگاه می باشد. کلیه افراد این تیم از نیروهای بومی توس چینی می باشند و به همین دلیل همواره غرفه توس چینی در شمار غرفه های برتر در اکثریت قریب به اتفاق نمایشگاههایی که تاکنون برگزار شده ، قرار گرفته است. آفرینشهای هنری در کنار تولید چینی مظروف،مجتمع توس چینی اقدام به طراحی و ساخت قطعات تزئینی و فانتزی نموده است.واحد آفرینشهای هنری در این مجموعه با بکارگیری خلاقیت و نوآوری خود آثار بسیار زیبا و بی بدیلی را بوجود آورده اند که موجب حیرت و تحسین همگان شده است. صادرات توس چینی ضمن شرکت در بسیاری از نمایشگاههای داخلی و همچنین نمایشگاههای بین المللی توانسته است محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان، آسیای میانه، فرانسه، اتریش، هلند، کانادا، آلمان، آفریقای جنوبی و آمریکا صادر نماید.دامنه صادرات در این مجموعه به حدی گسترش یافته است که بخش عظیمی از بازار چینی آسیای میانه در انحصار محصولات توس چینی می باشد . مدیریت توس چینی تحمل بار سنگین و دشوار تولید در عرصه بازارهای پیچیده جهانی ، با زیر ساخت های نابسامان کشورمان که میراث آشفتگی صده های اخیر تاریخ این مرز و بوم است ،کاری است بزرگ که جز از عهده بزرگ مردان با غیرت این خاک بر نمی آید. جناب آقای مهدی کاملان به عنوان مدیرعامل ، رئیس هیئت مدیره و مالک مجتمع توس چینی با گذشته ای پر افتخاردرعرصه تولید و تجارت وبا اراده ای استوار برای ساختن ایرانی آباد وآزاد، از همان لحظات آغازین کار مجتمع ،آینده ای پرافتخار را برای آن ترسیم و در این راه تلاش های بی وقفه و تدابیر بی نظیری را به نمایش گذاشت تا الگو و چراغ راهی برای جوانان این مرز و بوم باشد. این مرد خستگی ناپذیر عرصه صنعت ، تمام تلاش خود را برای همسو کردن فرهنگ کار با آموزه های فرهنگ والای دین مبین اسلام به کار بست و در این راه با ارائه الگوی عملی از روش مدیریت اسلامی توانسته است مجتمع تولیدی توس چینی را به یکی از نمونه های صنعت ایران و جهان تبدیل نماید. ثمره این تلاش ها ، امروزه به بارنشسته و توس چینی را به جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت رسانده و البته این پایان راه نیست . رسیدن ایران اسلامی به جایگاه شایسته آن، هدفی است که همواره دغدغه فکری و عملی مردان بزرگ این مرز و بوم بوده و برای رسیدن به آن هیچگاه از پای نخواهند نشست . استراتژی سازمان توس چینی مجتمع کارخانجات تولیدی توس چینی، با نگاه بلند مدت به حفظ ارزش ها و اصول حاکم بر سازمان و با هدف توسعه و بهبود جایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خود، راهبردهای زیر را در راستای ماموریت سازمان و برای دوره پنج ساله اعلام می نماید: 1. توسعه کیفیت محصول با تکیه بر تکنولوژی و دانش منابع انسانی. 2. حفظ جایگاه اول در سهم بازارهای داخلی با تکیه بر مشتری مداری. 3. گسترش تنوع در طراحی محصول در جهت افزایش رضایت مشتریان و توسعه بازار. 4. دست یابی به بازارهای منطقه و ایجاد جایگاه در بازارهای هدف. 5. به کارگیری تمامی ظرفیت های تولید و استفاده حداکثری از دانش در سازمان. 6. توسعه دانش محور منابع انسانی با تکیه بر آموزش. 7. کاهش ضایعات و افزایش بهره وری در حوضه های انرژی، مواد، منابع انسانی و ماشین آلات در جهت کاهش بهای تمام شده محصول. 8. بهبود و توسعه سیستم های مدیریت در جهت تعالی سازمان. خط مشی کیفیت مجتمع تولیدی توس چینی،یکی از بزرگترین تولید کنندگان ظروف چینی آشپز خانه و هتلی در کشور و منطقه ،ضمن رعایت کلیه مقررات و الزامات قانونی و استانداردهای ملی و بین المللی مرتبط ، در راستای بهبود مستمر و تحقق استراتژی های کلان خود ، سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) را بر مبنای نیازمندی استانداردهای بین المللی ISO 9001 ، ISO 14001 و OHSAS 18001 در سازمان خود مستقر نموده و اصول شش گانه ذیل را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است : 1. ارتقاء کیفیت و تنوع ونوآوری در محصولات 2. حضور فعال در بازارهای جهانی وافزایش صادرات 3. تمر کز بر اصل مشتری مداری وافزایش رضایت مشتریان و ذی نفعان 4. کاهش پیامدهای زیست محیطی و پیشگیری از آلودگی محیط زیست 5. کاهش خطرات ایمنی و بهداشت شغلی 6. افزایش بهره وری با تمرکز بر ارتقاء و آموزش منابع انسانی مدیریت و کارکنان این مجتمع اعتقاد دارند اجرای هر چه بهتر و موثرتر سیستم مدیریت یکپارچه و دستیابی به اهداف سازمانی تنها با اراده ، همدلی و مشارکت کلیه پرسنل محقق خواهد شد و لذا از طریق بر گزاری جلسات بازنگری مدیریت بصورت سیستماتیک و بازخورد گیری از سیستم و اهداف سازمان ، خود را متعهد و موظف به درک ، استقرار و حفظ سیستم مذکور می دانند. کلام آخر افتخار ما خدمت به صنعت کشور است. این مهم تنها در سایه تلاش روزافزون ما و اعتماد به دستان توانمند فرزندان این مرز و بوم میسر خواهد شد. به امید ایرانی آبادتر همراه شما خواهیم بود در مسیر توسعه و کسب افتخارات بیشتر برای کشور عزیزمان ایران.